OPLØSNING AF FILLER

Er du ked af din filler, kan vi opløse den med Hylase (hyalurondiase)

OPLØSNING AF FILLER

Er du ked af din filler, kan vi opløse den med Hylase (hyalurondiase)
Hyalurondiasebehandling mod

Uønsket HA-Filler

Kosmetisk behandling med hyaluronsyrefiller (HA) bruges til at udglatte ansigtslinjer, rynker og folder samt forme læber og ansigtskonturer. Hvis man ikke længere ønsker HA-filler i huden, er det muligt hurtigt at opløse produktet med hyaluronidase.

Behandling med hyalurondiase

Hvad er Hylase, og hvordan virker det?

Hylase indeholder den aktive ingrediens hyaluronidase, som er et enzym, der produceres naturligt af kroppen. Hvis man ikke længere ønsker HA-filler i huden, er det muligt hurtigt at opløse produktet med hyaluronidase. Uden behandling med hyaluronidase vil kroppen, afhængigt af HA-filler-produktet, nedbryde HA-filleren i løbet af 3-24 måneder.

Hyaluronidase anvendes også til at opløse blodpropper (vaskulær okklusion), som meget sjældent opstår i forbindelse med HA-fillerbehandling. En ubehandlet blodprop kan medføre vævsdød (nekrose) og efterfølgende ardannelse, men har normalt en god prognose, hvis behandling med hyaluronidase gives inden for 6 timer.

Behandling med hyaluronidase opløser HA-filler-produktet og reducerer derved volumen i underhuden. Effekten ses normalt i løbet af 1-2 døgn, men det kan tage op til 14 dage, før det endelige resultat kan vurderes.

Hyaluronidase fremmer også nedbrydningen af kroppens naturlige hyaluronsyre. Det er ikke muligt at forudsige graden af effekt, og hos enkelte kan den være meget udtalt.

Efter behandlingen kan huden fremstå slap pga. nedsat fylde.

Hos nogle skal behandlingen med hyaluronidase gentages for at opnå tilstrækkelig effekt.

Når gammel HA-filler er blevet opløst, kan du normalt få ny behandling med HA-filler.

Hvem kan ikke behandles:

Behandling med hyaluronidase er meget sikker for de fleste, men hvis du opfylder et af nedenstående punkter, kan behandlingen normalt ikke tilbydes:

• Er under 18 år gammel.
  • Er gravid eller ammende.
  • Har kendt allergi overfor indholdsstoffer (hyaluronidase), tidligere anafylaktisk reaktion eller flere alvorlige allergier.
  • Har allergi overfor hvepse- og bistik (risiko for krydsallergi).
  • Har visse hudsygdomme og infektioner i behandlingsområdet.
  • Får visse blodfortyndende behandlinger og har blødersygdom.
  • Har visse bindevævssygdomme, uafklaret alvorlig sygdom, aktuel eller hyppig infektionssygdom eller feber.
  • Får behandling med lægemidler, der indeholder furosemid, benzodiazepin og phenytoin.

Selve behandlingen

Hvis du ønsker behandling med hyaluronidase, vurderer vi først, om du er egnet til behandlingen og kan opnå et godt resultat.

Du vil også få gennemgået behandlingen og risiciene, inden du kan afgive informeret samtykke til den endelige behandlingsplan.

Du får mulighed for at stille spørgsmål og kan medbringe en bisidder.

Derefter skal der tages fotos af behandlingsområderne til din journal.

Hyaluronidasebehandlingen gives med en tynd kanyle i de ønskede behandlingsområder efter, at huden er blevet renset og sprittet. Antallet af stik afhænger af behandlingsønsket og om tilstanden er akut.

Behandlingen kan give mildt ubehag, kløe eller smerte.

Det er normalt, at huden er hævet og lidt rød på injektionsstederne i op til 1-2 døgn. Selve behandlingen tager typisk kun nogle få minutter. På grund af risikoen for allergisk reaktion skal du blive i klinikken i minimum 15 minutter efter behandlingen.

Efter behandlingen skal du blive på klinikken i minimum 30 minutter for at sikre, at du ikke udvikler en allergisk reaktion. Smertestillende behandling med non-steroide antiinflammatoriske midler (f.eks. Ipren, Treo, Kodimagnyl) samt daglig brug af fiskeolie giver øget risiko for blødning i huden og bør stoppes 4 dage før og 2 dage efter behandlingen. Hvis du er i behandling med antihistaminer, binyrebarkhormon, østrogen og non-steroide antiinflammatoriske lægemidler, kan det nedsætte effekten af hyaluronidase.

De hyppigste og forventede bivirkninger ved behandling med hyaluronidase er beskrevet ovenfor. Kendte sjældne eller alvorlige bivirkninger inkluderer:

• Hovedpine, træthed, kvalme, feber.
  • Nældefeber og hævelse i ansigtet (angioødem) ses sjældent (0.1%).
  • Alvorlig allergisk reaktion inklusive anafylaktisk reaktion er meget sjælden.